27 February 2010

Millist märkeorienteerumist mina tahaksin...

Läksin täna rajale eesmärgiga sõita päeva kiireim aeg. Ametlikult see ei õnnestunud Tarvo oli 37sek kiirem. Kaotasin mahalugemisjaama kõrval teadmata hulga aega - viimasest KPst finišisse jõudmiseks kulus 1.09 - ilmselt oleks Tarvoga sekunditele läinud, aga kuna vaheaegu veel üleval ei ole, siis ei oska öelda.

Igatahes olin finišis parajalt pahane, et ma ei saanudki selgust, et kas täitsin täna oma eesmärgi. Ning tagasiteel mõtlesin, et millist märkeorienteerumist MINA tahaks võistelda. See ei tähenda, et märkeorienteerumine peaks tingimata selline olema, aga kirjutan puhtalt sellest, et milline võistlus just mulle meeldiks.

Alustuseks paar head sõna Mammaste 2010 EMV teate rajameistrile. Võistlus oli keerulisem kui eelmisel aastal, sest (1) punkte oli rohkem, (2) radadevõrk oli tihedam, (3) reeglite muutus ja "tühjad" punktirõngad, muutsid orienteerumise keerulisemaks. Aga kokkuvõttes oli võistlus minu jaoks väga lihtne. Mul ei tekkinud hetkekski ühegi punkti osas kahtlust ning sõitsin kogu aeg maksimumilähedase kiirusega.

Mulle meeldiks rada, kus:
* Oleks 2x rohkem punkte. Nii "õigeid" punkte kui ka "tühjasid" punkte.
* Oleks 3x rohkem punkte raja ääres, mida võtma ei pea.
* Lisaks radade hargnemistele oleks punktid paigutatud ka radade vahele. St tuleb eristada, et kas tegu on ristis või ristide vahel oleva punktiga. Ja kui on pikem ristide vahe, siis seal võiks olla kasvõi mitu punkti, st võistleja peab aru saama kas KP on eelnevale või järgnevale ristile lähemal.
* Lisaks suusarajavõrgule oleks punkti asukohad määratud ka reljeefi ja muude maastikobjektide kaudu.
* Trahviring oleks pikem, et täpsele orienteerumisele tähtsust lisada. Täna sõitsid kiiremad mehed trahviringi vaid ca 35sek.
* Võistlus toimuks ühel ringil või siis oleks kaks ringi erinevates maastikuosades. Täna oli teise ringi lõpp nii lihtne, et sõitsin viimased 3km plansett vastu rinda surutud. Viimased 3kp-d olid minu hajutuses nii ilmselged, et mäletasin neid kohti esimesest ringist ja sõitsin viimased 3km kordagi kaarti vaatamata. Sama lihtne oli teine ring eelmisel aastal Valgehobusemäel.

Usun, et sellist võistlust oleks mul põnev ja tore võistelda. Seda sõidaks samuti täiskiirusel, aga see sunniks kokku võtma orienteerumisoskuse, et kõik punktid täiskiiruselt ja täpselt ära märkida.

Tänast suhteliselt lihtsat võistlusformaati on tore võistelda üks kord talve jooksul, kuna see on teistmoodi, aga ega väga rohkem vist ei viitsiks. Kui kiiresti suustatada tahan, siis lähen pigem suusavõistlustele. Tänane võistlusformaat on sobivam ka N16 või M16 klassile, kus trahvid mängivad olulist rolli võistlustulemuse määramisel ja ka nende puhul tuleb silmas pidada, et suur osa trahvidest täna tuli pigem märke-o kogenematusest ja formaadi uudsusest (mittemõistmisest), mitte orienteerumise keerukusest.

Julgen ühtlasi arvata, et kui täna oleks Mammastes toimunud MK teade, siis Soome, Rootsi, Norra, Venemaa, Tšehhi ja Šveitsi meeste teatevõistkonnad oleks kõikide osalejate peale kokku saanud 0 trahvi. Nii kõrge on tippude orienteerumistase ja nii lihtne on võistlusformaat, milles me Eesti meistrivõistlusi peame. Mina naudiks võistlust siis, kui meie märke-o oleks kordades keerulisem.

12 February 2010

Rumeeniast

Esimesed kaks päeva (lühi, tava) on läbi. Eestlased on esinenud võimete kohaselt, ei ole säravaid tulemusi ja samas pole ka ärakukkumisi. Paar kõrgemat kohta on jäänud ka ebaõnne ja kiirustamise taha, kuid siiski tugevamad võidavad.
Korralduses hakkavad välja tulema puudujäägid ja ressursi nappus. Mitmed asjad on läbimõtlemata(stardid hilinesid, numbrid ja stardiprotokollid saame võistluspäeva hommikuks jne).
Minuarvates on radade raskusega(tõusud) üle pingutatud, samas tehniliselt on lihtsad. 50% radadest on avatud alal, kus lumi tuiskab...
Homne sprint kujuneb tulla sulailma ja tuisanud radadega, aga ootame hommiku ära. Teatevõistluse tõusude summa on hirmutav.
Eesti võistkond on kokkuhoidev ja üksteist toetav. Kõik saavad omavahel hästi läbi. Keskendutakse võistlustele ja usun, et ennast ületatakse teatesõitudes.
Blogi eestvedajad jõuavad õigetelt meestelt ka intervjuusid salvestada.

08 February 2010

Suusa-o koondis tiitlivõistlustel Rumeenias

Jõudsime pühapäeva hilisõhtul Rumeeenia linna Miercurea Ciuc ilusti kohale. Tallinnast oli u 2300 km ja mitmed (noor)koondislased said esmakodselt mitmete käidud riikide võrra rikkamaks. Sõitsime EU pinnal Eesti-Läti-Leedu-Poola-Slovakkia-Ungari-Rumeenia.
Vastu on meid võetud hästi ja täna saime isegi suusatada(model). Võistlus toimub 900-1300 kõrgusel ja täna 1000 meetrit tunda küll ei olnud. Ehk ainult tõusud liialt järsud:)
Homme täpsemat infot.

02 February 2010

Rumeenia

Alustan algusest.
Reedel 05.02 kell u 16-18 (omavahelisel kokkuleppel) võtab 1 buss bussijuhina Margus Tallinnast peale Mattise ja Evely, ning sõidavad Värskasse. Õhtul toimub bussi suuskade pakkimine, kus osalevad Even, Tiit, Raul, Daisy, Sander.
2 buss Tarvo juhtimisel võtab peale Joonase, Priidu, Asso ja ööbivad Tartus. Piret hoiab ühendust Tarvoga 56575511.
Kaks bussi kohtuvad laupäeva hommikul kell 8.00 Võrus Statoilis.
Mida kaasa võtta:
- söök ja/või taskuraha edasi-tagasi sõidul
- ID kaart ja igaks juhuks pass
- SI pulgad (osaliselt Raulil kaasas)
- suusapukid ja triikrauad (Even, Raul, Rakvere poisid)
- plaadid hea hevi -ja rokkmuusikaga

Kohale plaanime jõuda 7.02 hilisõhtul. 8.02 saabumispäev, 9.02 model ja siis läheb lahti...
Täiendan jooksvalt. Esitage küsimusi mis on ebaselge.

Raul

EMV Vooremäe

Kuna ükski tüdruk pole veel siia enda võistlustest kirjutanud, siis tuleb see viga kiiresti parandada ja meesteklassi analüüsidele võib nüüd vahelduseks ka N18 klassi võistlejate tegemistest lugeda.

Sprint


Sprindi kohta võib öelda esmalt, et oli raske. Tehniliselt mitte, vaid just füüsiliselt, sest rajad oli pehmed ja tõuse palju. Enamus aega saigi kitsastest radadest üles ronida, mis oli minu jaoks päris raske. Kaardi jälgimine sujus enam-vähem: vigu ei tulnud, aga kuna tihti võttis kogu energia võimalikult kiiresti edasiliikumine, siis jäi tehniline pool tagaplaanile ja nii mõneski ristis pidin peatuma.

Sisse tuli ka paar teevalikuviga. Ilmselt kaotasin mõned sekundid teise punkti minekul, kus oleks õigem olnud paremalt minna, ning suurem kaotus tuli neljandasse punkti sõites, kus oleks pidanud kohe tagasi laiale rajale minema, mitte üritama kitsast tõusu pidi üles ronida (kus juhtus veel väga tihe liiklus olema). Kui kuuendas punktis kaotasin Piretile 4sekundit, siis seitsmendasse minekul tegin õige teevaliku, millega võitsin järgmist ligi minutiga. Lõpp oli mõnusalt allamäge ja ka tehnilise poole pealt lihtne, seal probleeme ei tekkinud.

Ei ütleks, et sõiduga rahul olen, sest valede teevalikutega kaotasin üsna palju ning sõita oli ka raske, aga positiivne on see, et vältisin suuremaid vigu. Tasuks siis 1.koht, teist kohta võitsin 40sekundiga.



Tavarada (teekondadest on küll vist raske aru saada selle kaardi järgi :D)

Tavarajast ootasin seda, et viga ei teeks ja suudaks ka füüsiliselt pingutada. Kokkuvõttes võib öelda, et see ei tulnud välja, kuna kümnendasse punkti minekul tuli umbes pooleteiseminutine viga. Juba punktile ligidal olles, lugesin, et esimesest teest vasakule, aga kuna seal oli üks lõige, kust oli juba päris mitu inimest sõitnud ning jälje laiaks ajanud, arvasin ma selle ka tee olevat ja sõitsin suure hooga mäest alla. Siis avastasin, et see küll vist õige tee ei olnud, aga tagasi ka enam ei pööranud (oleks veel kauem aega läinud). Pärast segadushetke sain ma taas sellest toredast mäest üles ronida, kust ma juba eelmine päevgi ukerdanud olin. Sõidu poole pealt võin öelda, et vahel oli küll raske, aga oleks jõudnud kiiremini sõita ja rohkem pingutada. Terve raja sõitsin varuga, et ikka lõpuni välja peaks, aga nüüd saan aru, et vähemalt kaheksanda punkti juures oleks võinud juurde panema hakata, oleks jõudnud küll. Just uisuradade peal, sest paaristõukeid lükkasin ilmselt kogu aeg ikka nii, kuidas jõudsin. Teevalikutega väga ilmselt ei eksinud, kuigi mõned kahtlused on, et teistmoodi oleks paremini saanud (näiteks seitsmendasse paremalt lageda pealt?).
Tavarajalt siis teine koht, kaotust Evelyle natuke üle minuti.


Arvan, et need eestikad olid Rumeeniale mõeldes väga head. Sai piisavalt tõusu võetud, mida ka EMil teha saab. Meeldis tavaraja pikkus, sest mina ei ole Eestis kordagi nii pikal rajal võistelnud (7km) ja see oli hea proov Rumeenia pikaks rajaks (7,8km).

01 February 2010

Leedu suusa-o MV




Tänavuste Leedu suusa-o meistrivõistluste esimene etapp (sprint ja lühirada) peeti nädal tagasi Visaginas´es, üsna Läti piiri lähedal. Ka rajameister oli sama, kes aasta algul Daugavpilsis - Janis Gaidelis. Kõrvalolevatel kaartidel saab näha meeste põhiklassi radu.


Mul on aastaid meeles mõlkunud mõte, et tahaks ükskord osa võtta ka leedukate talvistest võistlustest, kuid kahjuks on see siiani teoks tegemata, olgugi et Läti suusa-o võistlustest on aastate jooksul päris palju osa võetud ning päris mitmel korral ka Leedu ratta-o MV-st ja teistestki sealsetest jõuproovidest.

Leedu on ikkagi suhteliselt suur ja tugev orienteerumismaa (võidetud on näiteks MM-medal nii suusa- kui ka rattaorienteerumises ning häid tulemusi näidatud ka o-jooksu tiitlivõistlustel). Seetõttu on ka suusaorienteerumises neil suhteliselt tugev riigisisene konkurents, eriti kui võrrelda meie lõunanaabrite lätlastega (Läti MV-d on muide talvel juba aastate jooksul ka mitu korda võidetud) ja just seetõttu olekski põnev panna ka leedulastega jalg joonele nende endi kodus.

Ehkki sõit Leetu on pikem kui Lätti, oleme nende ratta-o võistlustel siiski päris mitmeid-mitmeid kordi käinud ja tihti Tõnise või Lauriga ka kaksikvõite vormistanud. Auhinnad, muide on olnud üsna head - mitmel korral paartuhat EEK-i cash´i, aga võidetud on ka "Salomoni" kõrgeid suusasaapaid, korralike rattakingi, isegi paar üsna hinnalist mobiiltelefoni.

Sel aastal siiski ei hakanud neid jõuproove programmi lisama, kuna nii oleks jaanuaris kujunenud kokku lausa 5 pikka retke Tallinnast Lõuna-Eestisse ja/või sealt edasigi. Praegugi kujunes koos Eestikatega nende sõitude arvuks juba 4 (Daugavpils 2.-3, Põlva MV 9.-10. ja Madona 16.-17. + Vooremäe EMV 30.-31. jaanuar). Päris karm võistlusprogramm (pidades silmas just edasi-tagasi reisimist), seetõttu otsustasin raske südamega "Winter Xdream´i" vahele jätta, ehkki algselt oli mõte koos Tarvo ja mõne kõva suusatajaga anda tõsine lahing jooksjatele üldvõitu silmas pidades. Usun siiski, et (eriti) kui tänavustele Eestikatele tagasi vaadata, oli võistluste valik optimaalne.

Veebruari teises pooles - märtsis plaanin igal juhul võistelda rohkem Soomes, mis põhjanaabrite klubi toel on igal juhul odavam, mugavam ja stressivabam. Siiski olid päris põnevad need võistlused Lätimaal, eriti MK-maastikul Madonas, kus paljud olid varemgi võistelnud, mina aga mitte.

Jägmised Leedu meistrivõistluste distantsid (pikk rada ja teade) peetakse EM-i järgselt 6.-7. märtsil Telšiais, endal aga on sel ajal plaanis juba Soome lühiraja MV ja talvine Jukola "Lumi-Toukola" (samuti 7-liikmelistel võistkondadele) 2006. aasta ratta-o MM-i lühiraja maastikul Joensuu Lykynlampis. Aga mõte - ükskord ikkagi Leedu talvistel võistlustel osaleda, jääb jõusse!
Leedulaste suusa-o kodulehel võib näha ka teisi kaarte ja muud infotki.

EMV sprint ja tavarada Vooremäe







Nädalavahetusel siis toimusid EMV Vooremäel. Tulemused ja teekonnad leiab siit http://www.okilves.ee/
Stiilinäide komposteerimisest.